miisez?

Tanulás és tanítás a digitális korban. Eszközök, módszerek, történetek, tapasztalatok, háttéranyagok oktatóktól és remélhetően hallgatóktól.

Rovatok

Hirdetések

Friss topikok

Linkblog

Feedek

Fehérjetekergetés - bejglimérgezés utánra

2008.12.28. 18:01 vigzo

Játszani jó dolog! Akár számítógépen is. Kétséges viszont, hogy a kirakott pasziánsz, a megtalált aknák, vagy valamely FPS-ben lemészárolt ellenséges csapatok a szórakozáson és esetleg az egyéni képességek fejlesztésén túl hoznak-e további eredményt.

Nos, az ilyen "hasznos" játékok száma elenyésző, de található közöttük néhány gyöngyszem is. Ilyen a Washington Egyetem Foldit-ja. Lényege, hogy a fehérjék optimális rendeződését (protein folding)  nemcsak laboratóriumok tudósai hanem elvileg számítógépes játékok résztvevői is megtalálhatják.

A biokémiában járatlanok sem kell, hogy elrettenjenek, inkább egy 3D-s logikai játékra emlékeztet mintsem elmorult tudományos hókuszpókuszra.

Kb. 20 perc alatt végighaladhaunk a kezdő szinteken, ahol a proteinek mozgás mozgatás-törvényit megismerjetjük. Ezután valós fehérjéken tesztelhetjük tudásunk. A cél az optimális állapot (alak) beállítása.

 

De mégis mire jó egy ilyen játék?

A játék haszna, egy olyan opitimalizáció, amely tisztán számítógépes modellezéssel nem, vagy csak extrém nagy számítási kapacitással érhető el, míg három dimenzióban megmutatva a problémát az emberi agy könnyű szerrel megoldja. Érdekes módon a fiatalabbak gyorsabban és jobban teljesítenek benne, mint az idősebb korosztály.

A Foldit abban is eltér a jelenleg futó ember-számítógép interaktív játékoktól, hogy az emberek természetes háromdimenziós problémamegoldó képességét igyekszik kiaknázni, melyek nem feltétlenül igényelnek különösebb biológiai szakértelmet. Baker szerint 13 éves fia gyorsabb a proteinek kibogozásában, mint egy jó nevű biokémia professzor, mások még ennél is jobb teljesítményre lehetnek képesek. "Van aki ha csak ránéz a játékra két percen belül mindenkinél magasabb pontszámot ér el. Nem tudják megmagyarázni mit csinálnak, mégis képesek a feladat megoldására" - tette hozzá Popovic.

A mintegy 50 Mbyte-os játék alapja a Rosetta protein-folding szoftveramely offline és online használatot egyaránt támogat. A felhasználók csapatokat alkothatnak, beszélgethetnek egymással és online profilokat hozhatnak létre. Idővel a kutatók kielemzik a felhasználók tevékenységét, hogy lássák, hogyan oldják meg a problémákat.

A várható tudomámányos eredmények inspirálóak:

A kutatók azt szeretnék elérni, hogy az orvosi problémák, mint a HIV vagy a malária esetében a játékosok olyan proteineket alkossanak, melyek alakja lehetővé teszi, hogy a vírushoz kapcsolódjanak és hatástalanítsák azt. A győztes protein-tervezeteket Baker laboratóriumában szintetizálják és letesztelik a kórokozókon. A legjobb eredmény elérő játékosokat a tudományos publikációkban is elismerik.

Akinek megtetszett a program, itt letöltheti:

http://fold.it/portal/

vagy olvashat róla az alábbi linkeken:

magyarul

angolul

 

esetleg nézegetheti, mások hogyan csinálják:

 

Kellemes időtöltést!

 

Szólj hozzá!

Címkék: software játék tudomány

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalispedagogia.blog.hu/api/trackback/id/tr57845524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása