miisez?

Tanulás és tanítás a digitális korban. Eszközök, módszerek, történetek, tapasztalatok, háttéranyagok oktatóktól és remélhetően hallgatóktól.

Rovatok

Hirdetések

Friss topikok

Linkblog

Feedek

A jövő házifeladatai avagy variációk a sejtosztódásra

2009.03.17. 14:50 vigzo

Elhagyva a műszaki felsőoktatás fellegvárát a vasárnapjaim kissé szabadabbá váltak (válnak). Egy ilyen vasárnap délután csattogtattam a youtube videói között, ahol találtam néhány gyöngyszemet.

Természetesen amerikai videókról van szó, amelyek előrevetítik, a most itthon bölcsibe járó gyerekek tizenéves korukban milyen házi feladatokat készítenek majd biológia (vagy ahogy akkor hívják majd olyan) óráikra.

A téma a sejtosztódás; tananyag itt is odaát is. Amit az USA-ban illik tudni róla, a fázisai - tűnik ki a fellelhető anyagokból.

De kezdjük az elején, a dokumentumfilmekből jól megszokott jelenettel: 

Semmi különös igaz, de keresgéljünk csak

A következő videó már tényleg 21. századi technikát használ, igazán szépen megalkotott, profi oktatási segédanyag:

A címben házi feladatokról írtam, így hagyjuk most a profi anyagokat, nézzük hogy költött át egy osztály egy régi slágert I will survive-ról a mitózis kapcsán I will divide-ra.

Ez a jelenet a (csoport)feladat "valós világban" történő teljesítésének online lenyomata. Bár a zenei műveltségem és az énektudásom nem engedi meg, hogy a megvalósítás művészi színvonalát helyén kezeljem, netán kritikával illessem, mindazonáltal a biológia órán jobb jegyet kapna mint az zenei vagy művészeti kurzusokon. (Pedig az egy szem fiú középen nem is énekel)

A következő videó egy kisebb csoport munkája. Ez már tisztán online médiaanyag, a fellelhető képi forrásokból összevágva, saját zenével. Egy kicsit engem stílusában a Belga Királyok a házban számára emlékeztet.

Amikor aztán beindul a fantázia, az elektronikus zene, a működnek homevideo technikák és nem kevés kreativitás, akkor születnek az alábbi klippek. Ez az anyag már túlmutat az "adjuk le aztán felejtsük el" típusú hozzáálláson, elkészítői, de megtekintői is tanultak belőle, a szórakozáson kívül.

A sor szinte végtelen, a jelenlegi felsorolás végén álljon itt egy rap feldolgozás, amely talán reményt nyújthat: a leendő gengszterek is tisztában vannak a profázis és a telofázis mibenlétével.

Néhány triviálisnak tűnő megállapítás azért ide kívánkozik:

  1. Dacára hogy a youtube és a hasonló site-ok a szórakoztató videóik miatt lettek népszerűek, mára jelentős tárházát tartalmazzák az oktatási célú anyagoknak.
  2. Számos olyan részlet, forrásanyag található rajtuk, amely akár a frontális oktatásban felhasználva hatékony támogatást adnak. Lassan elfelejthető az, a digitális tananyagokkal szemben ellenérvként felhozott állítás, hogy túl sok erőforrás (idő, technika, hozzáértés, pénz) kell a létrehozatalukhoz, ugyanis a részletek már készek, csak össze kell válogatni azokat.
  3. A tanulók, ha örömmel végzik a feladatot az ismeretszerzés is hatékonyabb, tartósabb (és kevésbé fájdalmas).
  4. a projektfeladat eredménye nem csak a tanárnak szól, hanem a többi tanulónak is, ők is tanulhatnak belőle.
  5. A média- és ikt-kompetencia már egész fiatal korban megjelenik, az ezt kihasználó feladatokkal tovább mélyíthető. Ami akadálynak tűnhet, az nem a tanulók hanem a tanárok ikt- és média-kompetenciája, szűklátókörűsége, kényelme, fantáziátlansága.

 

Aki szívesen nézne még hasonló videókat kattintson ide

 

 

 

 

 

1 komment

Címkék: video usa biológia edutainment oktatástechnika

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalispedagogia.blog.hu/api/trackback/id/tr981007620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

meseszép 2009.03.17. 20:30:00

az 5. ponttal messzemenően egyetértek. tudnék mesélni.
süti beállítások módosítása